fredag 18 september 2015

Träning med Maxine

Igår hade Yonne och Tomas varit så snälla och tagit in alla hästarna när jag kom till stallet. Fast egentligen hade dem det bra ute och var nog mest för oss människor ville kunna pyssla med en torr häst som de följde med in skulle jag tro ;-) Det blev en härlig kväll då jag och Maxine myste massor, kliade, borstade, filade hovar, kramades och myste mer. Hon är helt fantastiskt och våra energier börjar komma närmare varandra känns det som.


Idag har jag haft möjligheten att vara ute i stallet på förmiddagen då vi fått låna svärföräldrarnas bil när de är bortresta. Jag tänkte mig att när jag hämtat Maxine i hagen så kan jag arbeta henne för hand på gårdsplansridbanan. 

Det gick finfint att hämta henne. Pojkarna var lugna i hagen. Pilgrim var lite nyfiken och ställde sig nära grinden så när jag står och försöker flytta honom kommer Ojiji och vallar bort honom!! Det var något helt nytt. Sen går även Ojiji iväg så det är helt tomt på hästar. Fantastiskt.

Jag tar ut Maxine och vi går upp, hästarna är på nedre sommarbetet nu så det är en bit att gå. Inga problem. Men när vi kommer upp inser "mamma" Maxine att pojkarna är ju ensamma!! Och Missy springer i sin hage gnäggandes och bockandes jätteglad. Ojoj!! tänker Maxine, nu var det oordning. *ler*

Dagens pass blev således PNH ca 45 minuter när vi gick upp och ner efter hagarna. I början bjöd Maxine både på passage, piaff och galoppanslag där bredvid mig och halkade lite i det blöta gräset. Men tillslut satt övningen, vi kunde gå upp och ner i lugn och ro. Det mest fantastiska var att hon inte blev dominant som hon kan bli ibland utan var mer osäker och vågade lyssna på mig. Jag känner hur jag kan arbeta med mina energier på ett helt annat sätt nu än tidigare. Jag är helt säker på att min healing, meditation och yoga som bidragit till mitt lugn och min utveckling, nu kommer till användning i min kommunikation med Maxine. Det var ett helt annat samspel mellan oss än vad jag någonsin upplevt förut!!

Då var vi på punkten att dela sin upplevelse igen. Det här var verkligen en upplevelse som blev ännumer fantastisk av att jag fick uppleva den ensam. Visst, jag hade jättegärna velat att Yvonne skulle ha sett oss idag och hur bra allt blev och hur jag löste olika situationer. Men jag vet att hon är lika stolt över mig oavsett om hon varit med eller inte. För mitt och Maxines samspel är vårt eget och inte för någon annan.

Inga kommentarer: