fredag 18 september 2015

Fröknäcke

Det finns hur många olika sätt som helst att göra fröknäcke på. Ett tag hade jag ett recept som innehåller majsmjöl men sedan vi började äta LCHF är det ett minne blott. Det här receptet har jag fått av min stallkompis Nina, det är hennes mammas recept från början. Självklart har jag modifierat det lite grann.


1-2 tsk brödkrydda
1 tsk flingsalt
3½ dl solroskärnor
1 del linfrön
1 del sesamfrön
1 del pumpakärnor
2 msk fiberhusk
5 dl vatten
ev. flingsalt uppepå



Stöt brödkryddor och salt i en mortel. Blanda i alla torra ingredienser och rör runt. Annars är risken stor att fiberhusket kletar ihop sig. Häll på vatten och rör runt. Låt svälla en stund.
Bred ut på två plåtar med bakplåtspapper. Det kan vara bra att använda lite olja så går det lättare. 
Nu kan man välja att skära i bitar innan man ställer in i ugnen eller göra det efter halva tiden. 
Jag brukar välja det senare.
 Grädda ca 1 timme på 175 grader. En plåt ska vara högst upp i ugnen och en längst ner. 
Byt plats på den och vänd håll var 15 min.

Inga kommentarer: