måndag 25 januari 2016

Nytt, gammalt, loppat, ärvt, eko!?!

Jag har aldrig varit en människa som tycker om att shoppa. I alla fall inte kläder till mig själv. På senare år har jag haft så otrolig tur att få ärva kläder. Både min svärmor, syster och mamma har varit så snäll att komma förbi när de rensat i sina garderober!!

I höstas fick jag en hel Ikeakasse av en gammal kollega när jag var där och lämnade Wildes gamla kläder och vagn till hennes pojke.
För ett tag sen fick jag en kasse av en väninna.

Har hittat en så bra konsumtionstriangel. Det är en tjej jag följer på Instagram: ekoklok från Jönköping. Hon har delat Ulrika Freya Neldorin som är redaktör för Ekoguiden Karlstad. Jag bara älskar julgranstriangeln för konsumtion!!

Börja med att använda det du har. I sista fall köp nytt!! Funkar utmärkt på allt. När jag handlar kläder är det ofta på loppisar. Både min klänning till min gudsonpyrets dop och klänningen till min farmors begravning är secondhand. Likaså mina "nya" vinterskor till stallet och sommarstalljackan.

Men ibland blir det att jag handlar nytt och då brukar jag titta, jämnföra och funderar innan. Spontanköp är inte min melodi. Jag blir extra glad när jag hittar kläder på halva reapriset på Stadium i deras Race Marine Organic Cotton kollektion. Två tröjor för 25-40kr. Sen är det inte helt fel att ha fått presentkort på Indiska i födelsedagspresent och kunna köpa på klänningar i viskos på deras rea.

Så ja, jag har nog blivit lite nördig med vad jag handlar och vart och hur ofta. Men jag vill veta vad jag har på min kropp och hur det produceras och påverka moder jord. Alla kan bidra med något.

Inga kommentarer: