torsdag 24 september 2015

Som say love...

Some say love, it is a razor
That leaves your soul to bleed.
I say love, it is a flower,
And you its only seed.

Just remember in the winter
Far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun's love
In the spring becomes the rose.


The Rose, by fabulous Bett Midler


Det är olika hur vi ser på kärlek, livet och döden. Som jag skrev igår är detta en intensiv vecka. För två år sedan kastades vi mellan hopp, glädje och sorg. Men även förra året, precis idag liksom intryckt i alla känslor som redan fanns, fylldes det på med ännu mera.

Min väns lillasyster hade redan under kristihimmelsfärdshelgen hittats medvetslös och jag kände på en gång att hennes tid här på jorden var slut. Men det är inget som tröstar att säga till någon som är ledsen och önskar att en person ska vakna upp och gå igen. Sommaren var jobbig för min vän men när det blev dags för vårt bröllop kom hon ändå med sin familj och delade vår fantastiska dag. Hon höll ett väldigt fint tal till mig. Att jag inte bara var hennes vän utan även hennes syster. Det blev så tydligt för mig när hon uttalade orden att nu skulle hennes syster somna in för att den sista pusselbiten hade fallit på plats. Och några dagar sedan dog hon.

Vi släktingar, nära och kära har ju en tendens att vilja hålla kvar människor och även djur vi tycker om alldeles för länge. Fastän det egentligen är dags för dem att vandra vidare. Det är olika hur vi ser på kärlek, livet och döden. Jag har fått pröva och ompröva mitt synsätt många gånger de senaste åren eftersom min healing, meditation och yoga tar mig på en helt annan väg än jag tidigare följt. En väg där jag är mer öppen och lyhörd till mig själv än tidigare. Ändå känner jag att det bara är början, det finns så mycket mer för mig att lära och se!!

Idag är det ett år sedan Stinas begravning. Jag åkte Boden tur och retur för att vara med och stötta min vän men framförallt min gudson loveliten. Det behövs en nära vuxen som inte är i djupaste sorg en sådan dag för att ett barn ska få möjlighet till att uppleva det vackra och fantastiska med en begravning. Det är i alla fall min övertygelse!!

Här är min dikt till Stina. För hon var och är en väldigt vacker person.
Här är min gudson lovelitens tankar. Tänk vad barn är kloka!!

Första gången Stina håller Love!!







Inga kommentarer: