söndag 24 maj 2015

Pensionär

Sitter på tåget på väg hem från Karlstad. Var på min sista förbundsstämma nu i helgen.
Nybliven pensionär efter 20 år som ideell ridsportare på förenings-, distrikt- och förbundsnivå.

De åtta sista åren har jag suttit i valberedningen på central nivå, de två sista som ordförande för densamma. Ridsporten har gett mig otroligt mycket genom åren. Det är här jag fått min ledarskola som gjort att jag valt att bli lärare även om det tog ett tag att fundera ut kopplingen ledare - lärare.

I helgen har jag fått upplevt en helt ny sida av Svenska Ridsportförbundet. 
Ett förbund som är bakåtsträvare.
Ett förbund som hellre vill förvalta än förnya vår organisation.
Ett förbund som hellre vill rulla i de gamla hjulspåren än att hitta nya vägar.
Ett förbund där människor säger en sak men inte vågar stå upp för det.
Ett förbund som är mer splittrat än enat.

Visst att jag känt vibbar av detta tidigare men aldrig i denna utsträckning.
Det känns synd och verkar som att det bara är vi i valberedningen som tror på den förändring alla andra bara pratar om. Vårt förslag hade ett helhetsperspektiv och vi vägrade prata skit om enskilda individer. 

Men nu är jag pensionär och tänkte ta bladet från munnen och berätta att vi i vår förbundsstyrelse och våra sektioner, CUS undantaget, har individer som bland annat:
kränker varandra och tjänstemän
hotar med att hoppa av beroende på vilka som blir invalda men sedan ändå sitter kvar som inget hänt
tillämpar härskarteknik och inte låter övriga växa i sina roller utan trycker ner dem
drar fördelar och utnyttjar andra

Jag är medveten om att detta förekommer på alla olika platser i samhället och tycker det är förskräckligt!!! Vi är en ideell idrottsorganisation och borde handla utifrån våra 10 ledstjärnor istället för att prata om dem.

Med det sagt tänker jag inte orda mer om ridsport här.

Jag ska behålla mina fina vänner och förebilder och fortsätta stötta alla ungdomar som engagerar sig i ideella idrottsorganisationer. Och så ska jag packa upp tavlan som jag fick i avtackningspresent. Det kommer bild på den både här och instagram.



Tack och hej!!
-Avsittning!!!!

Inga kommentarer: