torsdag 26 juni 2014

Kvällsmys

Ikväll flyttade sommarhäst nr 3 in. Det är "mitt gamla stallbarn" Linnéa som köpt ett femårigt sto vid namn Ladie. Hon blänkte som kol och var väldigt duktig vid ihopsläppet med ridskolehästarna. Om någon dag får de gå på sommarbete tillsammans :-)

Eftersom Cappe är lite svullen i ett ben blir det promenader för oss. Superbra för mig och Maxine! Jag får ett ordentligt träningspass och Maxine får hjärngympa. Igår skulle vi gå förbi grannens två nordsvenskar. Maxine blåste upp sig, blev två meter hög och bjöd på en fin passage :-) Själv for jag runt som en vante med min onda axel och kämpade för att få till svingen med ledrepet. Det gick sådär :-( Vi fortsatte att kämpa på vår kommunikation resten av promenaden och hon lugnande sig fint. På tillbaka vägen blev hon likadan när vi kom till nordsvenskarna men nu hade jag henne på vänster sida, ingen ond axel och lyckades parera helt rätt! Sen gick hon snällt hem fast med snabba steg för Ojiji väntade och längtade efter oss ;-)

Idag har vi promenerat upp på berget och redan när vi passerade våra kor körde jag stenhårt med Maxine. Uppvägen blev lite flåsig då hon har bättre kondis än jag ;-) Men på nedvägen gick hon fint bakom mig och sedan även på vänster sida utan problem. Till och med förbi kossorna höll hon sig lugn till "sov du lilla videung" Sång funkar verkligen lugnande på henne!

Nu blir det My Man tillika husse som får ta hand om vår tant två dagar för jag ska till Flyinge på möte hela helgen. Men på söndagkväll när planet landat blir det raka vägen till Stall Nordansjö och förhoppningsvis en kvällstur om alla hästar är fina i benen :-)

Inga kommentarer: